
Strategische overname
In de praktijk komt het vaakst voor dat het ene bedrijf het andere overneemt. Dit noemen we in vakjargon een strategische overname. Hieraan kunnen verschillende redenen ten grondslag liggen.
Schaalvoordelen halen
Het laten toenemen van het volume, waardoor de kosten worden verdeeld over een groter volume en schaalvoordelen worden behaald, is een belangrijke en veelvoorkomende beweegreden.
Nummer één in de markt worden
Om de nummer één speler in de markt te worden is het vaak nodig dat andere bedrijven worden overgenomen. Concurrenten worden daardoor weggenomen uit de markt, waardoor hogere omzetten en schaalvoordelen worden behaald.
Een bestaande onderneming overnemen in plaats van opnieuw beginnen
Het overnemen van een bedrijf kan ook een pragmatische reden hebben. In sommige branches is het risicovoller een bedrijf te starten dan om een onderneming over te nemen. Bovendien gaat dit sneller.
Buitenlandse kopers die Nederlandse markt wil veroveren
Ook voor partijen die een nieuwe markt willen aanboren, is dit interessant. Dat komt bijvoorbeeld regelmatig voor bij buitenlandse partijen die een vestiging in Nederland willen.
Advies SMART Transactions aan strategische kopers
SMART Transactions heeft ruime ervaring met strategische overnames. Zo werd Ariake Japan Co. Ltd, een aan de Nikkei genoteerd bedrijf, begeleid bij de overname van Henningsen Nederland BV en werd Heuvelman Holding Veenendaal BV begeleid bij de overname van FC Gooimeer BV uit Almere.